Youth justice: specialization as an epistemological imperative
DOI:
https://doi.org/10.64928/sv1yge71Keywords:
youth justice, Convention the Rights of the Child, restorative justice, juvenile law, criminal lawAbstract
The article argues that youth justice has not achieved a genuine identity distinct from ordinary criminal law, despite the solid international regulatory framework based on the principle of specialization. It suggests that the ineffectiveness of this principle is due to the persistence of an underlying mindset rooted in the adult criminal justice model, which shapes the decisions and perceptions of practitioners. The text analyzes how this influence manifests itself in theoretical and methodological reductionism, the interpretation of the Convention on the Rights of the Child from a punitive logic, the prioritization of the act over the harm, and criminalization over protection. To overcome this stagnation, epistemological reengineering that promotes a deep and strategic understanding of the specialization is proposed, understood as a guiding principle that requires a holistic, restorative, and interdisciplinary approach. The article concludes that effective transformation requires active advocacy for the principle, changes in professional training, and a higher ranking of youth justice in power structures.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. ¿Qué es un dispositivo? Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.
Aimar, Germán. Ni menores, ni jóvenes, ni conflictivos, ni locos: IUS Libros Jurídicos, 2021.
Argumedo, Alcira. Los silencios y las voces en América Latina. Notas sobre el pensamiento nacional y popular. Buenos Aires: Ediciones del Pensamiento Nacional, 2009.
Ausubel, David. Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Buenos Aires: Paidós, 2002.
Beloff, Mary. ¿Qué hacer con la justicia juvenil? Buenos Aires: Ad-Hoc, 2016.
Bleger, José. Psicología de la conducta. Buenos Aires: Paidós, 1977.
Bourdieu, Pierre. El sentido práctico. Madrid: Taurus, 1991.
Calvo García, Manuel, y Picontó Novales, Teresa. Teoría socio-jurídica del Derecho. Barcelona: Universidad Abierta de Cataluña, 2010.
Capra, Fritjof. El punto crucial: Ciencia, sociedad y cultura naciente. Barcelona: Ediciones Kairós, 1982.
Catz, Hilda. Adulticidio. Anatomía de una tragedia invisible. Buenos Aires: Vergara Ediciones, 2025.
Derrida, Jacques. De la gramatología. 4.ª ed. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 1986.
Gargarella, Roberto. Manifiesto por un derecho de izquierda. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2023.
Gilligan, Carol. “La ética del cuidado.” Cuadernos de la Fundación Víctor Grífols i Lucas (2013). www.revistaseden.org/boletin/files/6964_etica_del_cuidado_2013.pdf.
Han, Byung-Chul. La crisis de la narración. Barcelona: Herder, 2023.
Heler, Mario. Ciencia incierta. La producción social del conocimiento. Buenos Aires: Biblos, 2005.
Justice With Children. “Declaración global para avanzar la justicia centrada en la niñez.” V Congreso Mundial sobre Justicia con la Niñez (2025) www.justicewithchildren.org.
Kamil, Constance. El niño reinventa la aritmética: implicaciones de la teoría de Piaget. Traducido por Genís Sánchez Barberán. 3.ª ed. Madrid: Visor, 1993.
Kohlberg, Lawrence et al. La educación moral. Barcelona: Gedisa, 1984.
Kuhn, Thomas S. La estructura de las revoluciones científicas. Chicago: University of Chicago Press, 1962.
Marcón, Osvaldo. “La corbata en el poder.” Derecho Ecuador (2005). https://derechoecuador.com/la-corbata-en-el-poder.
Marcón, Osvaldo. “Comunicación y subjetivación en los escenarios tribunalicios: aproximaciones desde trabajo social forense.” Revista Papeles del Centro de Investigaciones (Santa Fe: FCJS/UNL, 2023a).
Marcón, Osvaldo. “La interdisciplina en los escenarios socio-jurídicos: ¿conciliación o tercera excluida?” Tópicos de Trabajo Social Forense. Santa Fe: UNL Editora, 2023b.
Morin, Edgar. “Epistemología de la complejidad.” Gazeta de Antropología (2004). https://www.ugr.es/%7Epwlac/G20_02Edgar_Morin.html.
ONU. “Convención internacional de los derechos del niño.” (1989). https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/united-nations-standard-minimum-rules-administration-juvenile
ONU. “Observación general n.º 24 relativa a los derechos del niño en el sistema de justicia juvenil.” (2019). https://docs.un.org/es/CRC/C/GC/24
ONU. “Reglas mínimas de Naciones Unidas para la administración de la justicia de menores.” (1985). https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
Pichon-Rivière, Enrique. Obra completa: del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires: Paidós, 2023.
Proust, Marcel. En busca del tiempo perdido. Traducido por Pedro Salinas y Consuelo Berges. Madrid: Alianza Editorial, 1923.
Ricoeur, Paul. Tiempo y narración. Vol. III. México: Siglo Veintiuno, 1985.
Rodríguez Zoya, Leonardo. Complejidad y ciencias sociales: diálogos controversiales. Buenos Aires: Comunidad Editora Latinoamericana, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.




